240527 (NL) Wet overgang van onderneming in faillissement
Wet overgang van onderneming in faillissement
Dit wetsvoorstel moet een rechtsongelijkheid tussen personeel wat in dienst is bij een
onderneming die gaat reorganiseren en het personeel in dienst bij een onderneming die
failliet gaat en gelijk een doorstart maakt, wegnemen.
Wat is er nu aan de hand?
Bij een reorganisatie waarbij personeel noodzakelijkerwijs wordt ontslagen om daarmee het
voortbestaan van de onderneming mogelijk te maken, heeft de werkgever te maken met
hoge reorganisatiekosten om bijvoorbeeld personeel te kunnen ontslaan. Ook is een
onderneming dan gebonden aan regels bij het bepalen van degenen die ontslagen zullen
worden. Bij het overblijvende personeel zullen de arbeidsvoorwaarden niet worden
gewijzigd. De (arbeids-)rechtspositie van het personeel wijzigt niet.
Bij een faillissement wordt al het personeel in principe ontslagen en een aantal krijgt een
nieuwe arbeidsovereenkomst aangeboden. Vaak is een dergelijke arbeidsovereenkomst,
met een lager salaris, slechter dan de bestaande overeenkomst. Daarmee kan een
faillissement voor het personeel van de nieuwe (doorstart) onderneming ongunstiger uitpakken.
Een faillissement voorafgaand aan een doorstart wordt dan ook vaak gezien als een
“goedkope” manier om van personeel af te komen.
Hier wil men in een nieuwe wet een einde aan maken door de nieuwe onderneming te
verplichten om het personeel onder dezelfde voorwaarden in dienst te houden.
In de Memorie van Toelichting (MvT) op het wetsvoorstel staat:
Met dit wetsvoorstel wordt de positie van werknemers in faillissement verbeterd, met name in geval van een
overgang van een onderneming in faillissement (ook wel: doorstart). Kort gezegd, wordt
voorgesteld dat werknemers die ten tijde van de faillietverklaring in dienst zijn bij de gefailleerde
werkgever, op het moment van de overgang van de onderneming in principe onder dezelfde
Arbeidsvoorwaarden in dienst komen bij degene die de onderneming in het faillissement overneemt en voortzet
(hierna: de verkrijger).
Hieruit blijkt dat de wetgever ervan uitgaat dat bij een doorstart de volledige onderneming
wordt overgenomen en dat daarmee ook al het personeel overgaat. Maar in de praktijk wordt
zelden de volledige onderneming overgenomen. De overname betreft vaak alleen enkele
winkels of onderdelen van de failliete onderneming. Hoe ga je dan bepalen hoeveel en welk
personeel bij dat onderdeel moet worden overgenomen. Veelal is er ook sprake van
meerdere overnamekandidaten. Hoe ga je bepalen wie welke personeelsleden gaan
overnemen? Hoe zit het met de over te nemen onderneming die een hoofdkantoor, met
veelal administratief en verkoop personeel en meerdere locaties (fabrieken/winkels) heeft?
De overname kandidaat wil mogelijk alleen een fabriek of winkel locatie overnemen maar
heeft geen behoefte aan het administratief en/of verkooppersoneel. Vervalt dan de beoogde
versterking van de rechtspositie voor de personeelsleden van het hoofdkantoor als zij niet
worden overgenomen? En hoe moet een overnamekandidaat omgaan met management en
directie personeel die in dienst zijn van de failliete onderneming? Is er een bepaald
directie/managementniveau waarbij personeel niet hoeft te worden overgenomen?
De overgang zelf kan voor de verkrijger geen reden zijn om van dit uitgangspunt af te wijken. Alleen als er bij de
overgang arbeidsplaatsen verdwijnen en dit het gevolg is van bedrijfseconomische omstandigheden, is het de
verkrijger toegestaan minder werknemers over te nemen. In dat geval wordt op een objectieve en transparante
manier bepaald welke werknemers wel en niet meegaan.
Wat zijn in dit geval de bedrijfseconomische omstandigheden die ervoor zorgen dat je
minder of geen personeel gaat overnemen? De bedrijfseconomische omstandigheden van
de failliete onderneming of de nieuwe onderneming? Bij de oude onderneming zijn de
bedrijfseconomische omstandigheden duidelijk, deze zijn slecht, anders dreigt er geen
faillissement. Maar hoe bepaal je de bedrijfseconomische omstandigheden op het moment
van overname? Zijn de financiële vooruitzichten op termijn bepalend?
Bij het starten van een nieuwe onderneming of reorganisatie ga je eerst de doelstellingen
bepalen hoe je het bedrijf wilt vormgeven en inrichten. Daarna bepaal je hoeveel personeel
je denkt nodig te hebben om dit te bereiken. Daarbij zijn de financiële mogelijkheden van
doorslaggevend belang. Met de voorgestelde wijziging ben je bijna verplicht een
bedrijfsmodel te gaan creëren rond een bestaande hoeveelheid personeel. Indien je een
onderneming over wil nemen die in het verleden te weinig heeft gedaan aan automatisering
en efficiency, wordt je opgezadeld met een erfenis die een noodzakelijke snelle verandering
in de weg staat.
Wie heeft het laatste woord?
Stel dat een overname door een mededingingsautoriteit niet wordt goedgekeurd?
Bijvoorbeeld door te bepalen dat niet alles mag worden overgenomen? Wie heeft dan het
laatste woord over het aantal personeelsleden?
De gedachte achter de voorgestelde wetswijziging zijn prima te verdedigen. Echter met dit
voorstel gaat de wetgever te veel op de stoel van de ondernemer zitten die probeert te
groeien en, een deel van, een failliete onderneming te behouden.
Reacties
Een reactie posten